ATAG Dealership

We waren reeds enige tijd op zoek naar een geschikte partner voor keukentoestellen. Sinds deze maand zijn we officieel ATAG dealer. Zo kunnen we onze klanten nog beter bijstaan in het maken van een kwalitatieve keuze voor hun keukenuitrusting. ATAG is zowel voor onze particuliere - als professionele klanten een goede partner. ATAG staat voor hoogwaardige, praktische en duurzame kookapparatuur.

Ons bezoek aan Interieur Kortrijk 2014

Het wordt steeds evidenter dat de werkplek een veel groter domein beslaat dan de gekende 'vaste' plek. Deze ontwikkeling was eveneens merkbaar op de Biënnale Interieur Kortrijk 2014. We gaan steeds frequenter van thuis uit en onderweg aan de slag. Vanwege die uitbreiding van ons werkdomein hebben we nood aan een flexibele, zuivere en functionele werkomgeving. 

Een voorbeeld van zo'n omgeving kan de actuele tendens van coworking zijn. Tegen betaling worden deze ruimtes gedeeld door verscheidene zelfstandigen/freelancers. Niemand heeft een eigen plek, maar we kunnen gaan en staan waar we willen zonder onze onafhankelijkheid op te geven.

Een ander voorbeeld kan een open focus-unit zijn die zich veelzijdig gedraagt naar bezetting en activiteit toe. Zowel voor een korte vergadering, een brainstormmoment als voor een individuele activiteit kan je hier terecht. Door zich even op een andere plaats te bevinden en door het open karakter van dit meubel wordt de creativiteit en motivatie binnen een team opgedreven.

 Voorbeeld van een focus-unit

Voorbeeld van een focus-unit

Als derde voorbeeld kunnen we de modulaire kantoorsystemen aanhalen. Deze units kunnen snel en efficiënt tot diverse configuraties getransformeerd worden. De opstelling zal afhankelijk zijn van de omstandigheden en behoeftes die de werkplek moet bieden. In deze gevallen gaan we de werkplek meestal gaan indelen aan de hand van modulaire tafels en akoestische panelen. Deze panelen gaan zich veelzijdig gaan opstellen. Enerzijds door hun akoestische kenmerken, anderzijds doordat ze de werkplek makkelijk transformeren van een team-opstelling tot een individuele-opstelling. Deze modulariteit maakt dit systeem op zijn minst gezegd flexibel.

 Voorbeeld van een flexibele kantoorinrichting

Voorbeeld van een flexibele kantoorinrichting

We kunnen stellen dat de flexibele kantoorinrichtingen en diensten in de lift zitten, binnen deze trend blijft de 'plek' waar we ons kunnen ontplooien op een professionele manier een noodzaak van formaat!

Stap voor stap naar een energie-efficiënt kantoorgebouw

#1: een duurzame gevelisolatie

Waarom de gevel van uw kantoor isoleren?

Kantoren en gebouwen zijn grote energieverslinders. Vooral oudere gebouwen scoren vaak slecht op energie-efficiëntie. Bij renovaties is het daarom van belang dat u verder kijkt dan enkel de binnenkant en het interieur van uw gebouw. 
Onlangs nam ik deel aan een cursus over energie-efficiëntie in bedrijfsgebouwen. Daaruit bleek dat 40% van het totale energieverbruik op kantoor naar verwarming gaat en 20% naar koeling. Dit stemt tot nadenken.
De werken die Het Kantoor Van Morgen uitvoert, worden gekoppeld aan de buitenschil van het gebouw. Isoleren is hierbij het codewoord. Wie de buitenschil van zijn woning immers niet isoleert, creëert vermijdbare kosten binnenin. 


Naadloze gevelisolatie, lager energieverbruik

Wie goed isoleert, kan bijvoorbeeld een CV-installatie plaatsen met een lager  vermogen. Dat levert meteen een verminderd energieverbruik en dus een fikse besparing op. Door de grote volumes is dit zeker bij kantoorgebouwen essentieel. 
Een goede gevelisolatie is altijd naadloos met elkaar verbonden, zonder koudebruggen. De aansluiting tussen de isolatie en de ramen is hierbij één van de belangrijkste aandachtspunten. 
Plaatst u binnenkort nieuwe ramen? Om dubbele kosten te  vermijden, kijkt u dan best al eens uit naar een (toekomstige) gevelisolatie. Het is bovendien een unieke gelegenheid om kleine gebreken aan uw gebouw weg te werken.


Geef uw kantoorgebouw een tweede huid

De beste en meest efficiënte manier om uw gevel te isoleren?  Een nieuwe jas rond het gebouw plaatsen, als een soort tweede huid. Met deze extra laag isolatiemateriaal kunt u het hele gebouw inpakken. En geeft u het meteen een aantrekkelijke facelift.  Deze houten, kunststof, metaal of cementvezel platen zijn eenvoudig te plaatsen en bestaan in alle vormen, kleuren en afwerkingen. 
Nog een voordeel aan gevelisolatie? In de zomer moet u minder koelen. Daar doet u niet alleen uw  portefeuille, maar ook het milieu een groot plezier mee.
In sommige gevallen is deze vorm van gevelisolatie niet mogelijk, bijvoorbeeld bij monumenten, gebouwen of in een aaneengesloten bebouwing. Het is wel mogelijk om de isolatie van binnenuit te doen. Dit is echter een moeilijk karwei dat een heel nauwkeurige uitvoering vereist.

Naast isoleren is ook ventileren een belangrijke factor voor de energie-efficiëntie van uw kantooromgeving. Daarover verneemt u alles in onze volgende blogpost!

 

De Brainstorm Room

Een kleine Pinterest-crawl leert ons al snel dat de brainstorm room hipper is dan ooit. Deze ruimte kan verschillende gedaanten aannemen: van klassieke vergaderzaal met whiteboard tot een creatieve ruimte die werknemers uitdaagt om out-of-the-box te denken.

Natuurlijk moet er in deze ruimte stevig gewerkt worden. Maar een goede brainstorm room is vooral een plaats om creatief om te springen met ideeën. Een groot vlak om op te tekenen en te krabbelen kan al wonderen doen.

Barrières zoals tafels en stoelen worden maar beter aan de kant geschoven, zodat échte interactie mogelijk wordt. Hieronder vindt u alvast een bom inspiratie, zodat ook u kan beginnen brainstormen over… een brainstorm room!

Brainstorm room.JPG

Kantoren steeds huiselijker

 Beeld: Meubelbeurs Milaan

Beeld: Meubelbeurs Milaan

Door de technologische evolutie is het mogelijk om haast op élke plaats te werken. Laptops en tablets zorgen ervoor dat mensen met een kantoorbaan zowel thuis, onderweg, bij een klant of op kantoor aan de slag kunnen.

De grens tussen werk en privé wordt hierdoor steeds vager. Die trend merken we ook op bij de moderne  inrichting van kantoorgebouwen: ze worden steeds huiselijker. De laatste tijd zien we bijvoorbeeld steeds vaker koffiecorners opduiken, ideaal voor informele contacten met collega’s en klanten.

Vaak is er ook een keuken aanwezig, voorzien van brood en beleg. Zo kunt u, net als thuis, een lekker boterhammetje smeren wanneer u dat wenst. Een gameroom of terras is er voor tijdens de ontspanningsmomenten, de aanwezige douche komt handig van pas na het sporten.

Dit zorgt ervoor dat werknemers flexibeler kunnen omspringen met hun tijd. En de afwisseling tussen werk en privéleven steeds beter kunnen regelen. Dit reflecteert ook in de aankleding van de kantoorruimte: steeds vaker kiest men voor tijdelijke werkplekken met een groter thuisgevoel dan een kantoorgevoel. Zodat werknemers zich beter voelen op kantoor én er liever tijd spenderen.

Voor werkgevers is een huiselijk kantoor de ideale manier om zich te profileren als een modern bedrijf: een onderneming die aandacht heeft aan de voor de werknemer erg belangrijke work-life-balance